Újszász 2019-2024. 

Tisztelt képviselő-testület, tisztelt választópolgárok! 

2019. október 13-án kiemelt bizalmat kaptam önöktől. 1909 db szavazattal választottak meg városunk polgármesterévé, mely eredmény településünk történelmében páratlan támogatást fejez ki. Ezzel együtt azonban a felelősség is hatalmas, amit most a vállamra helyeztek. Az elkövetkező ötéves ciklusban minden tudásommal és szorgalmammal azon leszek, hogy megszolgáljam önöknek ezt a bizalmat. 

Polgármesteri programomat két alapgondolat köré építem fel: együttműködés és fejlődés minden mennyiségben!

Településünk fejlesztésében párhuzamosan kell haladnunk több területen! 

A társadalmi fejlesztés keretében városunkat ki kell mozdítani az elöregedő vidéki kisvárosok pozíciójából, és gondosan tervezett munkával át kell alakítanunk azt egy megyeszékhely melletti lendületes, fiatalos kisvárossá. Fiataljaink helyben tartásával, valamint betelepülő fiatalok támogatásával Újszászt, mint lakóhelyet vonzóvá kell tennünk a kertvárosias lakórészekbe vágyók számára. 

Ennek érdekében elsősorban megfelelő infrastruktúrára, kiváló közbiztonságra és közösséget építő remek programokra, magas szintű közoktatásra, közművelődésre és egészségügyi szolgáltatásokra lesz szükség. 

Településünk infrastrukturális állapota közepesnek mondható. Az egészségügyi intézmények modernek, a közoktatási intézmények állapota megyei összehasonlításban is jónak mondható, viszont a művelődési ház, a könyvtár, a sportcsarnok és a polgármesteri hivatal épületei elavultak, sürgős felújításra szorulnak. Az úthálózat cca. 40%-a nem szilárd burkolatú, és a szilárd burkolatú nagy forgalmú gyűjtő utak jelentős része is 4 m szélességű, mely a zavartalan kétirányú forgalmat nem teszi lehetővé. A járdák alig 4%-a akadálymentesített. A közvilágítási rendszer korszerűsítése elengedhetetlen, a szennyvízcsatorna- és ivóvízhálózat nagy része elavult, korlátozottan terhelhető. A közterek és közparkok állapota nem tükröz városias jelleget - kivételt képez ez alól az újonnan kialakításra került Főtér a városközpontban. A közterületi közbiztonsági kamerahálózat erősen hiányos, több ponton nem megfelelően tervezett, így közbiztonsági funkcióját csak korlátozottan képes ellátni. Általánosan elmondható, hogy hiányoznak a közlekedés biztonságát segítő műtárgyak, így különösen a gyalogátkelőhelyek, sebességkorlátozók és egyéb eszközök. Településünk jelenlegi infrastrukturális állapota miatt nem vonzó célpontja a befektetőknek, holott az ingatlanok árai tartósan alacsonyak. 

Az elkövetkező években átgondoltan és erős ütemben kell fejlesztenünk a nagy forgalmat bonyolító gyűjtő utakat és gyűjtő járdákat, valamint a közműhálózat fővezetékeit, a közvilágítási és közbiztonsági rendszereket, illetve a lakosság jó közérzetét szolgáló köztereket, közparkokat, játszótereket. 

Ezek a fejlesztések növelhetik, javíthatják egy-egy településrész, lakónegyed ingatlanforgalmi értékét, végső soron az ott élők közérzetét. 

Nagy figyelmet kell fordítanunk az elkövetkező öt évben a vizek (csapadékvíz, belvíz, árvíz) elleni védekezésre való felkészülésre is. Településünk két folyó (Zagyva és Tápió) által határolt, vasútvonalak által körbezárt, jelentősebb természetes lefolyás nélküli sík medencében fekszik. Az elmúlt csapadékszegény évek hatására a valamikor kialakított vízművek mára nagy részben használhatatlanná váltak. Az utcai szikkasztóárkok feltöltésre, a záportározók nagy részben felszámolásra, a természetes vízgyűjtést szolgáló lapos területek beépítésre kerültek. Szükséges egy egész települést átfogó vízvédelmi terv elkészítése, valamint a védekezést szolgáló véd művek, szikkasztók felújítása, kialakítása, önkormányzati tulajdonba vétele. 

A települési közügyek, kereskedelem és helyi termékek előállítása - fogyasztása szempontjából lényeges infrastruktúra egy település életében a városi piac, mint közösségi tér minősége. A városi piac jelenleg az önkormányzat kisebbségi tulajdona mellett egy magáncég többségi tulajdonában van, szolgáltatásait gyenge minőségben, a lakosság általános elégedetlensége mellett végzi. A helyi termelőket nem részesíti előnyben az értékesítés során, a működéséhez szükséges alapszintű feltételeket nem, vagy csak korlátozott mértékben tudja biztosítani. Polgármesteri programomban kiemelt jelentőséggel bír a városi piac 100%-os tulajdonának visszaszerzése, illetőleg a piactér komfortjának növelése, fejlesztése. 

Minden településnek, így Újszásznak is fel kell készülnie a klímaváltozás negatív hatásainak enyhítésére. Az elkövetkező öt évben a polgármesteri fásítási program keretében évente 100 db fa elültetésével városunkat árnyékosabb, páradúsabb, élhetőbb kisvárossá kívánom alakítani. A lakosság folyamatos tájékoztatásával, ismeretterjesztő programokkal, valamint szükség szerint szankciók bevezetésével növelni kívánom a kiskerti komposztálást, a helyben megtartott vizeket, és csökkenteni a lakosság által felhasznált káros tüzelőanyagok mennyiségét. Támogatni kívánom a megújuló energiaforrások lakossági használatának széles körű bevezetését a légkörbe juttatott CO2 mennyiségének csökkentése érdekében. 

A jövőben minden lehetséges eszközzel csökkentenünk kell Újszász ökológiai lábnyomát, azaz a káros anyag kibocsátását. Ennek a törekvésnek egyik elemeként az üzemi konyháinkon növelnünk kell a helyi termelők által történő beszállításokat, így csökkentve pl. az élelmiszerek szállítási költségét. 

Átfogó és újszerű programmal szeretném támogatni a lakossági és gazdasági jövedelmek helyben tartását. Településkártya bevezetését tervezem, mely a csatlakozott helyi szolgáltatóknál fog nyújtani jelentős kedvezményeket a vásárlóknak, ugyanakkor pl. a szociális jellegű kifizetések egy részének helyi szinten való felhasználását is biztosítaná. 

A szociális ellátó rendszer jelenlegi struktúrája nem mindenben elégíti még ki a lakosság igényeit. Az elkövetkező években azért fogok dolgozni, hogy visszaállíthassuk a támogató szolgálatot és a házi jelzőrendszert. Programomat képezi a demensek nappali ellátásának, a fogyatékkal élők nappali központjának, a fogyatékosok átmeneti szállásának létrehozása, illetve a Biztos Kezdet Gyerekház létrehozása is a leszakadó társadalmi csoportok felzárkóztatásának érdekében. 

A szociális ellátó rendszer mellett mai világunkban az egészségügyi ellátás magas szintű biztosítása kiemelt feladattá vált minden városvezető számára. Városunkban jelenleg 7 magasan képzett orvos (négy felnőtt, egy gyermek háziorvos valamint két fogorvos) és szakápoló személyzetük látja el ezt a szolgálatot. Orvosaink életkora és az európai szinten is jelen lévő szakorvoshiány azonban előrevetíti azt a negatív folyamatot, melynek megállítása fiatal ösztöndíjasok településünkhöz kötésével, illetve szolgálati lakások építésével biztosítható csak. Egészségügyi ellátási rendszerünket ebben az irányban kell fejlesztenünk. 

A Városi Tornacsarnok műszaki állapota mára tarthatatlanná vált. Az épület energetikai paraméterei, szerkezete, kiszolgáló helyiségei, nézőtere (illetve annak hiánya) nem teszik lehetővé a kielégítő sportélet biztosítását. Új, korszerű sportcsarnok megvalósítását kívánom támogatni. 

Városunk sportéletében jelentős szerepet foglal el a labdarúgás. A szakosztály jelenleg nem rendelkezik a sportolók mozgatásához szükséges járművekkel, illetve a sportpályán található parkolóhelyek is korlátozottak, és a napszállta utáni edzésekhez szükséges világítási rendszer állapota is elavult. B kategóriás jogosítvánnyal vezethető mikrobusz beszerzése, parkolóhelyek bővítése, a világítási rendszer korszerűsítése indokolt. 

A városias környezet fenntartása nem képzelhető el önálló városüzemeltetési szervezet felállítása nélkül. Nálunk jelenleg ezt a tevékenységet egy szakfeladaton nyilvántartott csoport látja el. Önálló szervezeti egység létrehozásával, megfelelő eszköz- és géppark kialakításával, szakemberek alkalmazásával olyan szolgáltató szervezetet kell kialakítanunk, mely képes kisebb infrastrukturális fejlesztések megvalósítására, közterületi bútorok pótlására, zöld felületetek ápolására a közmunkaprogram kivezetése utáni megváltozott körülmények között is. 

A belső szervezeti fejlesztések mellett a társadalmi csoportok, civil szervezetek tevékenysége biztosíthatja településünk fejlődésének egyik motorját a jövőben. A lakosságnál felhalmozott szellemi tőke kiaknázása, bevonása a közéletbe megfelelő vezetői támogatással olyan kitörési ponttá válhat, mely Újszász jövője szempontjából meghatározó lehet. Ezen források elérése érdekében szorosan együtt kívánok működni a civil szervezetek, pártok, egyházi szervezetek képviselőivel, ideológiai és vallási különbségek nélkül minden újszászi lakossal. 

A társadalmi csoportok, közösségek fejlesztése, belső fejlődésük és napi közösségi munkájuk szakemberek általi támogatása közösségi terek, klubhelyiségek (pl. civilek háza létrehozásával) biztosításával, közösségépítő szakemberek bevonásával, anyagi és tárgyi feltételek megteremtésével biztosítható. A lehető legszélesebb társadalmi csoportok megelégedésére szervezett rendezvényekkel, színes és változatos programokkal (pl. gyermektáborok, szervezett kirándulások, kiállítások, zenei és prózai előadások) a lakosság mentális állapota, elégedettsége, településünk iránti elkötelezettsége fejleszthető. 

Településünk népességi adatai szerint a lakosság idősödik, illetve folyamatosan növekszik a leszakadó társadalmi csoportok tagjainak száma. A fiatalok helyben tartásával, leszakadó társadalmi csoportok felzárkóztatásával kell megállítanunk a negatív társadalmi folyamatokat. 

Programom két eddig ismertetett alappilére (az infrastruktúra fejlesztése és a humán-közösségi fejlesztés) mellett harmadik alappillérként településünk gazdaságfejlesztése is elengedhetetlen. 

Újszász a környező településekhez képest is kevésbé iparosodott, a helyben elérhető munkahelyek száma és ezzel összefüggésben városunk iparűzési adó bevétele kifejezetten alacsony. Adóerő- képességünk jelenleg 7355 Ft/fő/év. A helyzetet tovább nehezíti, hogy helyi adó képességünk magas kockázatú, mivel a településen csak 4 db jelentősebb iparűzési adót fizető vállalkozás működik. 

Ezt a kitettséget csak munkahelyeket teremtő beruházók településünkre történő vonzásával tudjuk mérsékelni. A beruházások ösztönzését gátolja azonban, hogy Újszászon nincs ipari park, az önkormányzat nem rendelkezik befektetésre alkalmas nagyobb összefüggő földterülettel, valamint a településünkön keletkezett szennyvizet elszállító szennyvízhálózatot olyan nagymértékben terhelte meg a szomszédos Jászalsószentgyörgy csatlakoztatása, hogy a rendszer jelenleg szabad kapacitással már nem rendelkezik. Újszászon mindezek miatt nem kaphat építési engedélyt komolyabb munkahelyteremtő beruházás. 

Településünk jövőjének kiszámítható fejlődése szempontjából kulcskérdés lehet, hogy tudjuk-e a felsorolt hiányosságokat rövid vagy középtávon orvosolni. Az elkövetkező öt év döntő lehet ebben a kérdésben. Már 200-300 munkahely létrehozásával sokkal kiszámíthatóbbá (stabilabbá) tehetjük városunk gazdálkodását. 

Meggyőződésem, hogy településünk egyik kitörési pontja a turizmus lehet. Ebbe vetett hittel találtam ki és hoztam tető alá még egyszerű tanácsadóként a három települést felölelő Zagyva-Ökopark projektet, és ennek szellemében tervezek új turisztikai attrakciókat létrehozni városunkban. Gazdaságfejlesztési programom egyik fontos elemeként ezért a turisztikai fejlesztések támogatását tervezem. 

Fontos, hogy nem lehet prioritásban különbséget tenni a három pillér között. Azok párhuzamos, tehát egyidejű fejlesztése indokolt. 

Mindezen célok megvalósítása érdekében számítok a képviselő-testület, a helyi civil szervezetek, gazdálkodó szervek, valamint a lakosság együttműködésére! 

Dobozi Róbert
polgármester 

 

Újszász 2020©

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatvédelmi nyilatkozatunkat honlapunkon elolvashatja.